Mity o samochodach elektrycznych – obalamy je!

Samochody elektryczne z każdym rokiem zyskują na popularności, przyciągając uwagę nie tylko entuzjastów nowoczesnych technologii, ale także osób świadomych ekologicznie. Pomimo licznych zalet, które oferują, wiele osób wciąż wierzy w mity i półprawdy dotyczące tych pojazdów. Czy naprawdę są one tak mało wydajne i trudne w codziennym użytkowaniu, jak niektórzy twierdzą? Czy ich cena samochodów elektrycznych rzeczywiście jest zaporowa dla przeciętnego konsumenta?

Przekonamy się! W tym artykule bierzemy pod lupę 5 najczęstszych mitów krążących wokół aut elektrycznych i zestawimy je z aktualnymi faktami!

Samochody elektryczne mity obalone! Volkswagen ID3 neturalny klimatycznie

Mit 1. Samochody elektryczne mają krótki zasięg

Wielu entuzjastów motoryzacji obawia się, że samochody elektryczne nie oferują wystarczającego zasięgu na dłuższe podróże. W rzeczywistości, nowoczesne modele znacznie przewyższają te oczekiwania, oferując zasięg sięgający ponad 500 km na jednym ładowaniu. Przykładem są Volkswagen ID.7, który oferuje 621 km oraz Audi Q6 e-tron z zasięgiem 624 km. Co ważne w tym modelu Audi już po 10 minutach ładowania jest dość energii, na przejechanie 255 kilometrów, więc nawet gdy w trasie zajdzie konieczność jego doładowania nie zajmie to zbyt wiele czasu.

Na efektywność zasięgu wpływa wiele czynników, takich jak styl jazdy, warunki pogodowe, teren czy użycie klimatyzacji i ogrzewania. Świadome zarządzanie tymi elementami pozwala na optymalizację zasięgu, co sprawia, że podróże autami elektrycznymi stają się coraz bardziej praktyczne i wygodne.

Mit 2. Nie ma wystarczającej liczby stacji ładowania

Mitem często powielanym wśród fanów samochodów jest ten dotyczący dostępności stacji ładowania. Wbrew powszechnemu przekonaniu, infrastruktura ładowania rozwija się dynamicznie na całym świecie. Wiele rządów i prywatnych firm inwestuje w rozwój sieci stacji ładowania, co znacząco zwiększa ich dostępność. W większych miastach stacje ładowania są coraz bardziej powszechne, a w regionach wiejskich liczba stacji również rośnie.

Sieć stacji ładowania w Polsce ciągle się rozwija i obecnie jest ich już ponad 6000. Wybierając się w trasę Białystok – Warszawa, punkty ładowania rozmieszczone są co około 40-50 km, co jest nawet częstsze niż w przypadku stacji benzynowych. Dodatkowo, dostępne są liczne aplikacje mobilne, takie jak PlugShare czy ChargePoint, które ułatwiają znalezienie najbliższej stacji ładowania i sprawdzanie jej dostępności w czasie rzeczywistym. Dzięki nim użytkownicy samochodów elektrycznych mogą łatwo planować swoje trasy i unikać problemów z ładowaniem.

Nowe Audi Q6 e-tron i SQ6 e-tron

Mit 3. Ładowanie elektryka trwa bardzo długo

Każdy z nas wielokrotnie słyszał, że ładowanie samochodu elektrycznego trwa bardzo długo. To mit bardzo chętnie powielany, jednak i tutaj rzeczywistość jest zupełnie inna. Technologia ładowania rozwija się w błyskawicznym tempie, a nowoczesne stacje szybkiego ładowania pozwalają na naładowanie baterii do 80% w mniej niż 30 minut. To oznacza, że nawet podczas dłuższej podróży można szybko uzupełnić energię w pojeździe.

Wybierając ładowarkę DC, czas ładowania skraca się zazwyczaj do kilku lub kilkudziesięciu minut. Przykład? Audi Q6 e-tron, w której zastosowano technologię 800 V oraz standardową maksymalną moc ładowania wynoszącą 270 kW. Dzięki temu Audi Q6 potrzebuje zaledwie 21 minut na stacji DC, aby naładować akumulator od 10% do 80%.

Warto postawić także na montaż własnej stacji ładowania samochodów elektrycznych w domu, co pozwoli na ładowanie auta w wolnej chwili, kiedy i tak jesteśmy w domu. Dzięki temu zawsze wyruszając w podróż ruszasz z pełnymi akumulatorami. Posiadanie własnej stacji ładowania w domu to także korzyść finansowa – korzystanie z tańszych taryf energii elektrycznej dostępnych w określonych godzinach przekłada się na niższe koszty ładowania w porównaniu do publicznych stacji. Dzięki temu ładowanie auta elektrycznego jest nie tylko szybsze, ale i bardziej ekonomiczne.

Mit 4. Samochody elektryczne są drogie

Niektórzy nadal podtrzymują przekonanie, że auta elektryczne są zbyt drogie, by być realną alternatywą dla tradycyjnych pojazdów spalinowych. W rzeczywistości, istnieje wiele czynników, które przemawiają za inwestycją w pojazdy elektryczne, w tym długoterminowe oszczędności na paliwie oraz niższe koszty eksploatacji. Ponadto, programy dotacyjne i ulgi podatkowe oferują dodatkowe korzyści finansowe, czyniąc zakup samochodu elektrycznego jeszcze bardziej opłacalnym. Przykładem może być program „Mój elektryk”, który umożliwia zaoszczędzenie nawet do 70 000 zł.

Przeanalizowaliśmy ten temat dokładnie w jednym z poprzednich wpisów na naszej stronie: Samochody elektryczne a samochody spalinowe — porównanie kosztów. Zachęcamy do lektury!

Samochody elektryczne mity i fakty - VW ID5 GTX

Mit 5. Samochody elektryczne nie są ekologiczne

Jednym z najczęściej powtarzanych mitów jest twierdzenie, że samochody elektryczne nie są ekologiczne. Prawda jest jednak zupełnie inna. Choć produkcja baterii do samochodów elektrycznych wiąże się z emisją CO2, to całkowity ślad węglowy tych pojazdów jest mniejszy niż w przypadku samochodów spalinowych. W trakcie użytkowania samochody elektryczne nie emitują spalin, co przyczynia się do poprawy jakości powietrza w miastach. 

Dodatkowo, elektryki mają prostszą budowę, co oznacza, że do ich produkcji zużywa się zdecydowanie mniej części niż w przypadku układu napędowego z silnikiem spalinowym. Mniejsza liczba komponentów przekłada się na niższe zużycie surowców i energii podczas produkcji. Całkowita emisja CO2 w przeliczeniu na kilometr w przypadku samochodów zasilanych akumulatorami jest niższa niż w porównywalnych samochodach z silnikami spalinowymi.

Co więcej, coraz większa część energii elektrycznej, potrzebnej do produkcji i funkcjonowania aut elektrycznych pochodzi ze źródeł odnawialnych, takich jak energia słoneczna czy wiatrowa. To oznacza, że ładowanie samochodów elektrycznych staje się coraz bardziej ekologiczne.

Neutralność węglowa w Audi i Volkswagenie

Audi i Volkswagen intensywnie pracują nad zwiększeniem udziału energii odnawialnej w procesach produkcji i użytkowania swoich pojazdów elektrycznych. Kilka fabryk Audi już w chwili obecnej jest neutralnych klimatycznie, a główny cel producenta to produkcja bez udziału CO2 w wszystkich fabrykach do 2025 roku.

Warto również zauważyć, że Volkswagen ID.3 to pierwszy model VW, który został wyprodukowany z pełnym uwzględnieniem neutralności pod względem emisji CO2. Proces produkcji, w tym tworzenie ogniw akumulatorowych do ID.3, wykorzystuje wyłącznie energię ze źródeł odnawialnych. Dodatkowo, neutralność węglowa obejmuje cały łańcuch dostaw, co sprawia, że ID.3 jest naprawdę przyjazny dla środowiska na każdym etapie swojego cyklu życia.

Elektryczne samochody nie tylko odzwierciedlają przyszłość motoryzacji, ale także stanowią kluczowy element walki ze zmianami klimatycznymi i zanieczyszczeniem powietrza. Ich rosnąca popularność wskazuje na konieczność dalszego rozwoju tej technologii, aby zapewnić czystszą i bardziej zrównoważoną przyszłość dla wszystkich.

__________________________________________

FAQ

Jak długo trwa ładowanie baterii w elektrycznym samochodzie?

Wybierając ładowarkę DC, czas ładowania skraca się zazwyczaj do kilku lub kilkudziesięciu minut.

Czy auta elektryczne są droższe w eksploatacji od tradycyjnych pojazdów spalinowych?

Na ogół elektryczne samochody są tańsze w eksploatacji niż pojazdy spalinowe. Pomimo wyższej początkowej ceny zakupu, koszty eksploatacji, takie jak koszty ładowania i utrzymania, są znacznie niższe.

Jak daleko można podróżować na jednym ładowaniu w elektrycznym samochodzie?

Nowoczesne modele oferują zasięg sięgający ponad 500 km na jednym ładowaniu. Przykładem są Volkswagen ID.7, który oferuje 621 km oraz Audi Q6 e-tron z zasięgiem 624 km.

Autoryzowany Dealer Volkswagen i Audi. Rodzinne firma z ponad 30 - letnim doświadczeniem na rynku motoryzacyjnym

Volkswagen

+48 85 66 44 127

salon.vw@sienkoisyn.com.pl

ul. Władysława Wysockiego 65,
15-168 Białystok

Salon VW Osobowe:
pon-pt 9:00 - 18:00,
sob. 10:00 - 14:00

Salon VW Dostawcze:
pon-pt 9:00 - 17:00,
sob. nieczynne

Serwis VW Mechaniczny:
pon-pt 7:00 - 18:00,
sob. nieczynne

Serwis Blacharsko Lakierniczy:
pon-pt 8:00 - 17:00,
sob. nieczynne

Skoda

+48 85 66 44 127

serwis.skoda@sienkoisyn.com.pl

ul. Władysława Wysockiego 65,
15-168 Białystok


Serwis Skoda Mechaniczny:
pon-pt 7:00 - 18:00,
sob. nieczynne

Serwis Blacharsko Lakierniczy:
pon-pt 8:00 - 17:00,
sob. nieczynne

Seat

+48 85 66 44 127

serwis.seat@sienkoisyn.com.pl

ul. Władysława Wysockiego 65,
15-168 Białystok


Serwis Skoda Mechaniczny:
pon-pt 7:00 - 18:00,
sob. nieczynne

Serwis Blacharsko Lakierniczy:
pon-pt 8:00 - 17:00,
sob. nieczynne

Centrum Samochodów Używanych

+48 85 66 44 130

dwa@sienkoisyn.com.pl

ul. Władysława Wysockiego 65

Centrum Samochodów Używanych:
pon-pt 9:00 - 18:00,
sob. 10:00 - 14:00

Audi Centrum Białystok

+48 85 66 44 110

kontakt@audicentrumbialystok.pl

Porosły-Kolonia 2c,
16-070 Porosły-Kolonia gm. Choroszcz

Salon Audi Centrum Białystok
pon-pt 8:00 - 18:00,
sob. 10:00 - 14:00

Serwis Audi Centrum Białystok
pon-pt 7:00 - 18:00,
sob: nieczynne

Serwis Blacharsko Lakierniczy:
pon-pt -8:00 - 17:00,
sob. nieczynne